Sansehager

Sansehagen på Gjestad Bo-og Aktivitetsenter. Foto: Kjersti Madeleine Godin

I den senere tid har sansehager fått oppmerksomhet i demensomsorgen. Sansehager er tilrettelagte og ofte lukkede hager, i nærheten av et sykehjem, hvor beboere kan oppleve planter og natur, frisk luft og bevege seg i trygge og tilrettelagte omgivelser. Mange har erfaring med hage og hagearbeid, og i en sansehage kan man ta og føle på ting – og på den måten gjenkjenne og huske.

Ullensaker Demensforening brukte en større pengegave som ble gitt til foreningen, for å utvikle sansehager på de tre institusjonene i Ullensaker. Dette arbeidet ble gjort i samarbeid med institusjonenes avdelingsledere. Hagene er en fin plass for pasienter og pårørende, til å ha kvalitets tid sammen. Her kan man sitte sammen på en benk, mimre litt, eller bare nyte omgivelsene.

Kommentarer er stengt.